کد مطلب:129671 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:167

شهادت سوید بن عمرو بن ابی مطاع
بنابر نقل طبری، سوید بن عمرو بن ابی مطاع خثعمی در شمار آخرین یارانی بود كه برای حسین (ع) باقی ماندند. [1] سماوی در زندگینامه وی نوشته است: «سوید بزرگ


مردی شریف و عابد بود و بسیار نماز می گزارد. او مردی شجاع و جنگ آزموده بود همان طور كه طبری و داودی نیز از او یاد كرده اند» [2] .

سید بن طاووس گوید «سوید بن عمرو بن أبی مطاع كه مردی شریف بود و بسیار نماز می گزارد، به میدان رفت و همانند شیری ژیان جنگید و بر بلای فرود آمده شكیبایی ورزید. تا آن كه بدنش از شدت جراحات وارده ناتوان شد و در میان كشتگان افتاد. او همچنان بدون حركت افتاده بود كه شنید مردم می گویند: حسین (ع) كشته شد. آنگاه حمله كرد و كاردی را كه در كفش خود پنهان كرده بود، بیرون آورد و بدان وسیله با آنان جنگید تا آن كه كشته شد. خدای از او خشنود باد.» [3] .

سماوی گوید: «سیره نویسان نوشته اند: بشر حضرمی كشته شد. آنگاه سوید پیش رفت و جنگید تا از شدت جراحت بی رمق شد و به رو افتاد؛ و مردم گمان كردند كه او كشته شده است. پس از كشته شدن حسین (ع) و شنیدن این خبر از زبان مردم، اندكی بهبودی در خود احساس كرد و كاردی را كه همراه داشت بیرون آورد - چون شمشیرش را از او گرفته بودند -. سپس مدتی با آن كارد جنگید تا آن كه او را در محاصره گرفتند و عروة بن بكار تغلبی و زید بن ورقای جهنی او را به شهادت رساندند. [4] » [5] .


[1] ر.ك: تاريخ الطبري، ج 3، ص 329؛ الكامل في التاريخ، ج 3، ص 293؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 409.

[2] ابصار العين، ص 169.

[3] اللهوف، ص 165.

[4] به نوشته تسمية من قتل مع الحسين (ع) (ص 154) و الحدائق الورديه (ص 104) قاتل وي هاني بن ثبيت حضرمي بود.

[5] ابصار العين، ص 169-170.